söndag 18 januari 2009

Christines gulasch


Det var en gång för länge, länge sedan, i korsvirkesstaden Wolfenbüttel. Vi var tre stycken som diskuterade mat, och vartefter blev vi alltmer animerade, och de recept vi skrev ned allt konstigare. Vad jag bidrog med minns jag inte längre, men Christine gav mig receptet på äkta, ungersk gulasch. Egentligen ska den serveras som soppa, men den är ganska trögflytande. Eftersom vissa i min familj anser att soppa inte är riktig mat brukar jag servera gulaschen med ris.

150 g bacon
4-5 lökar
2 starka korvar (6 om de är små)
500 g nötgrytbitar el. dyl.
1 grön paprika
c. 3 msk bra paprikapulver (Edelsüss)
mejram (oregano går, när mejramen är slut)
Kummin (Christine förespråkade brödkummin, men jag är förtjust i spiskummin och använder därför det)
c. 9 potatisar, tärnade
c. 7,5 dl buljong
tomatpuré
Massor av vitlök

Strimla bacon (jag brukar klippa, eftersom jag är lat) och hacka löken. Fräs i gryta. Krydda. Tillsätt kött och korv. Koka tills köttet är mört (minst en timme). Tillsätt potatisen på slutet.
Nu kommer hemligheten: När potatisen är klar drar man av grytan, låter den svalna och stoppar in den i kylen. Nästa dag aväts den, färdig och vacker. Värm. Kolla kryddningen och bättre på med kajenn innan den serveras.

2 kommentarer:

Christina sa...

Ah, men man måste ha vanlig kummin i...!! ;)

Everydaybi sa...

Spiskummin. Ungersk gulasch med indisk twist?