torsdag 4 februari 2010

Currysoppa med lila morötter, persiljerot och apelsin

I kokboken "Ät dig frisk" som kom ut förra året hittade jag grundreceptet till den här soppan. Eftersom jag gjorde en variant så presenterar jag den här. Med lila morötter får den en vacker djupröd färg, ungefär som blodapelsin.

Fyra lila morötter och en persiljerot (ca 250 g inalles) skärs i bitar. De ska fräsa ett tag tillsammans med 0,5 msk stark curry i rapsolja med smörsmak. Därpå ska de kokas mjuka i 7,5 dl grönsaksbuljong (René Voltaires buljongpulver är godast). Sedan mixas de med i 0,75 dl apelsinjuicekoncentrat. Om soppan blir för tjockflytande lägg till mera vatten. Blanda gräddfil med mycket gräslök, ramslöksalt (René Voltaires) och vitpeppar - kluttas som tillbehör i sopptallriken. Ät gärna med färskbakat bröd till.



- Posted using BlogPress from my iPhone

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej ,
hoppas allt är bra! Jag heter Peter och arbetar för Arla med Kelda soppor.

Jag läste just ditt inlägg och tycker att du skulle passa jättebra som en av våra testare av den nya iPhone-applikationen ”Kelda 15-minutersrecept”.

Jag söker efter människor som har ett genuint intresse för matlagning och som har en iPhone. Du är en av dessa och jag hoppas du vill hjälpa oss med dina synpunkter.

Som testpilot får du en presentcheck på 100 kronor att köpa Kelda soppor för och prova applikationen med. Därefter vill vi gärna ha dina synpunkter och förslag på eventuella förbättringar.

Du får gärna bidra med ditt eget Kelda-recept som vi kanske kommer att lägga till i en senare uppdatering av applikationen.

Vad tycker du? Hör av dig till mig om du har frågor så lovar jag att återkomma med mer information.

Hälsningar,
Peter

peter.karlsson@prontocommunication.se

Everydaybi sa...

Visst, jag mejlar.