måndag 3 november 2008

Omelett på vad som finns


Omelett är en utmärkt maträtt. Med hjälp av ett par ägg kan man snabbt fixa en lukullisk läckerhet. Eftersom jag ska bort imorgon tittade jag in i kylskåpet och plockade fram lämpliga ingredienser. Ni ser dem på bilden.

Först vispad jag ägg med ett par msk mjölk, blandade i riven parmesan, klippte ner ett par msk färsk timjan, saltade med René Voltaires Ramslökssalt och drog ett par varv på pepparkvarnen. Sedan hackade jag tomater, därefter överblivna röd- och gulbetklyftor från förra måltiden, skivade sedan en stjälkselleri och två vitlökstänger.

Selleri- och vitlökstångskivorna stekte jag i smör tillsammans med ett par msk pumpakärnor som ni ser fräsa glatt i pannan.


När de gröna sakerna fått mjukna litet lade jag i betbitarna för att sedan hälla över äggblandningen i vilken jag klickade i en liten slatt överbliven fetasmörblandning från förra receptomgången.

Medan äggblandningen fick stelna fördelade jag litet "olive e capperi", en liten burk tonfisk och de färska tomatbitarna över omeletten i den ordningen. Slutligen klippte jag över bladpersilja och lät den så bli färdig.


Kanske litet svårt att rekonstruera i sin helhet, men det blir säkert gott också utan betor och fetasmörblandning.

2 kommentarer:

Christina sa...

Vad snygga bilder du har tagit! Det ser så mycket mera inbjudande ut med bilder, men jag hittar inte min kamerasladd... Och jag orkar inte leta efter den just nu heller.
Omeletten ser i alla fall fantastisk ut, om jag inte var väldigt oförtjust i ägg (när de smakar ägg) så skulle jag nog prova att göra något liknande.

Everydaybi sa...

Tack, själv tyckte jag att de blev litet suddiga. Men då behöver jag inte oroa mig över det.