söndag 2 november 2008

Rumänska majsbollar med ugnsrostade betor

Igår hade jag kärt besök av två goda vänner från Lund. Till diskussionsämnena hörde hur jobbigt det kan bli när det blir skinn på champagnen om man inte dricker den i tillräckligt snabbt tempo...

Då bjöd jag på följande utmärkta vegetariska festmat som räcker till tre-fyra personer och tar ca 45-60 min:

Koka 200 g polenta i 8 dl mjölk, salta. Rör ständigt men utan att gräva upp den ofrånkomliga brända bottensatsen. Låt kallna, lägg gärna en handduk över kastrullen och sätt på locket så gröten inte torkar på ovansidan. Sätt på ugnen på 225°.

Medan polentagröten svalnar smält 50 g smör och mixa samman ytterligare 50 g smör med 150 g fetaost (helst den krämigare från Lesbos) till en jämn smet. Pensla två lika stora ugnsfasta formar med litet av det smälta smöret - de ska rymmas i ugnen samtidigt.

Skala 0,5 kg gulbetor och rödbetor, klyfta och lägg i den ena smorda form, rispa över rosmarin, ringla över honung och litet olivolja, salta med flingsalt. Gör en sallad på ruccola och klyftade tomater.

Gör bollar, ca 2 cm i diameter, av den kalla majsgröten, gör ett litet hål i dem, fyll hålet med fetaostsmet och rulla dem slutna igen. Det blir ca 20 st. Obs! Om du sätter för mycket smet tappar de formen. Lägg bollarna tätt invid varandra i den andra smorda ugnsformen. Ringla över resten av det smälta smöret, strö över rosmarin och sesamfrön.

Sätt in båda formarna i ugnen, låt betorna bli lagom al dente och servera därefter majsbollar och betklyftor tillsammans med skivad rödlök och crème fraîche eller smetana - Yoplait Gourmet-variant var gudomligt god till detta. Färskt bröd till är inte fel det heller.

4 kommentarer:

Christina sa...

De där polentabollarna låter verkligen underbara... Jag känner mig lite osäker på det där med att koka polenta, men jag får väl försöka mig på det någon gång. Har aldrig gjort det förr.

Everydaybi sa...

Gör det, det är fullständigt gudomligt gott!

Christina sa...

På onsdag får jag gulbetor i min "Ekolåda" (första gången någonsin att jag får den!! Jätteexciting.) Jag tror jag ugnsrostar dem då för inte sjutton vet jag vad jag annars kan göra med dem... okej soppa, men... nej.

Everydaybi sa...

Gulbetor är utmärkta att rosta!