söndag 9 november 2008

I Rediscovered My Lergryta!

Ja, den stod högst uppe i skåpet, det visste jag, så man måste stå på en stol för att ta ner den, men framför allt måste man tänka på att den finns överhuvudtaget.

Och det gjorde jag när jag stod i affären och såg att det fanns färska kycklinglår till extrapris. Jag köpte ett paket med tre (mycket stora) sådana och kom vagt ihåg ett lergryterecept där kyckling och ris ingick -- detta recept förljer nedan:

Kyckling och ris i lergryta

ca 1000 gram kyckling, hel eller i bitar
1 stor lök
några klyftor vitlök
3 dl ris
6,5 dl vatten
salt
peppar
några kvistar rosmarin

Fukta lergrytan i en kvart och lägg sedan i ris, vatten och salt. Skala och skär löken i klyftor, skala vitlöksklyftorna, och lägg i. Salta och peppra kycklingen och lägg den på riset tillsammans med rosmarinkvistarna.

Ställ in i kall ugn som du sätter på 200 grader. Lämna grytan inne i en timme och kolla sedan att kycklingen är genomstekt (ej röd/rosa). Min blev helt igenom på en timme men då var den inte fryst, och inte hel utan i bitar.

Detta recept tar tid i ugnen men annars är arbetsinsatsen minimal -- och riset smakar fantastiskt av kycklingen, och kycklingen blir otroligt saftig och mör. Jättegott och enkelt.

Både min son och jag tyckte att detta smakade fantastiskt, vilket är anmärkningsvärt eftersom min son annars egentligen bara gillar ICAs köttbullar med Barilla girandole och Kelda klassisk gräddsås. En seger för mångfalden!!

Jag lagade glatt fläskkarré i grytan dagen efter av bara farten, det blev också mycket gott. Lergryta rekommenderas varmt!

Inga kommentarer: