måndag 11 maj 2009

Chokladmuffins med surdeg



Jag har varit i farten med surdeg igen, och finslipat mitt chokladmuffinsrecept. Så här gör jag dem:

Först gör jag en fördeg av min surdegsgrund (se länk) -- jag tar 1/2 dl surdegsgrund, 1 dl vetemjöl, 1 dl vatten, blandar väl med sked och låter det stå fyra timmar eller över natt, i en skål täckt med plastfolie. Sedan gör jag en muffinssmet:

2 ägg
1,5 dl socker (drygt)
1 tsk vaniljsocker

vispas med elvisp tills det blir fluffigt.

Rör försiktigt i:

2,5 dl vetemjöl
3 msk kakao
ca 1 msk lingonsylt
1/4 tsk salt
10 - 15 malda sötmandlar
75-100 g smält smör
1/2 - 1 dl av vetesurdegen från förut.

Låt stå i en timme eller två, och sätt under tiden ugnen på 250 grader. Fördela smeten på 6 stora amerikanska muffinsformar och ställ in i ugnen, och skruva samtidigt ned värmen till 225. Om en fin yta önskas kan man lägga en isbit i ugnen samtidigt som man ställer in muffinsen. Grädda muffinsen ca 20 minuter. De blir jättegoda och är nästan saftigare dagen efter de bakats.




4 kommentarer:

Everydaybi sa...

Snygga foton, ser hur läckert ut som helst!

howtochangeipaddress sa...

Låter inte som ett dumt recept det. Får jag pröva på nån dag här. Kram!

Blogg bakning recept bakrecept cream cheese cake cupcakes choklad bröd

Unknown sa...

Kan man ersätta mandlarna med något, tex mer vetemjöl?

Everydaybi sa...

Johanna, mandlarna är nog mer till för att ge smak åt muffinsarna än konsistens. För den som är allergisk går det säkert bra att ersätta den mängden med något annat, om det sedan är vetemjöl eller kokosmjöl spelar nog mindre roll. Mängden mandelmjöl kan knappast bli så stor med 10-15 mandlar, kanske ett par matskedar, eftersom det är en knapp handfull och malda mandlar packar sig mer.