tisdag 12 januari 2010

Canelloni fyllda med pumpa, ricotta och valnötter

Köper man en halv pumpa så återstår inget annat än att hitta på nya recept efterhand. Skälet till att jag alls tänkte ut denna rätt beror på att det i Italien finns vansinnigt god färsk Rana-pasta med pumpa. Av något outgrundligt skäl är detta den enda variant som inte importeras till svenska livsmedelsbutiker. Nostalgisk längtan drev mig till att komma på ett alternativ. Det går fort och blir jättegott, det lovar jag!

Tärna 400 g pumpa, koka mjuka i ett par msk vatten.

Mixa med 1 ägg och en halv burk ricotta, hacka valnötterna och rör i. Salta och vitpeppra efter smak. Jag lade även till ca 1 tsk av René Voltaires grönsaksbuljong i stället för bara salt för att få mer smak och strödde i litet saffran ur ett öppet paket.

Koka en bechamelsås på ca 0,5- 1 liter beroende på hur mycket sås du vill ha. Smaksätt med salt, svartpeppar och en halv påse färskriven parmesan. Beroende på hur fetträdd du är kan bechamellen göras uteslutande på mjölk eller hälften mjölk och hälften matlagningsgrädde vilket jag valde. Grundreceptet för denna sås är: smält 25 g smör, vispa i 2 msk vetemjöl och vispa till slut ner mjölken/grädden.

Tag ett paket färska lasagneplattor, klipp av lagom långa bitar som kan rullas till tuber, smeta på 2-3 msk pumparöra på varje längd och rulla ihop. Häll över bechamelsåsen. Strö över ett lager parmesan ovanpå och några msk sesamfrön.

Ugnssteks i 175° i 20-30 minuter tills den fått fin färg. Ätes med god aptit!

Inga kommentarer: