söndag 24 januari 2010

Paj med brie

Pajernas Houdini slår till igen! Varför dölja sig i ett gammalt recept, när man kan göra ett utbrott? Det skulle ha blivit en vanlig lothringsk ostpaj (också känd som quiche lorraine) till middag, men jag hittade inte skinkan i affären utan tog min tillflykt till de grönsaker som fanns i kyl och skafferi. Alltså: Gör en vanlig pajdeg (3 dl mjöl, 125 g smör, c. 3 msk vatten). Riv ost. Skär upp lämpliga grönsaker – i mitt fall zucchini, grön paprika, tomater. Vattniga grönsaker som zucchini och tomater brukar jag salta (först pillar jag bort kärnorna ur tomaten, förstås) en stund innan jag lägger i dem. Skalet förgräddade jag (200 grader c. 10 minuter), och sedan lade jag i paprika och den aningen ursaltade, skivade zucchinin. Över detta hälldes äggstanningen (3 ägg, 3 dl mjölk, ost). Några tag med pepparkvarnen över alltsammans, och skjuts in i ugnen! En vanlig quiche behöver c. 30 min, om det är mycket grönsaker i blir den vattnigare och behöver vara inne längre När stanningen började stanna lade jag på den skivade tomaten, så den låg ovanpå och såg snitsig ut, och därefter skivor av brie lite dekorativt, så där. In med det hela en stund till. Brien hade hamnat i vårt kylskåp av misstag, och jag hade länge funderat på vad den kunde användas till. Nu blev den ostig och lite knaprig ovanpå pajen, och det hela såg mycket fint ut. Ingen bild, för vi var för hungriga. Och det finns kvar till lunch i morgon, också.