lördag 7 september 2013

Pajdeg på Rönnaflott med fyllning av svart trumpetsvamp, västerbottensost och basilika

Med Franzéns Charkuterier i närområdet har jag råkat köpa Rönnaflott. Mathantverkaren själv säger på sin hemsida att den fungerar bra i pajdeg, så ett praktiskt prov var av nöden. För att krångla till det har jag använt glutenfritt mjöl, men det går lika bra om än inte bättre med vanligt vetemjöl.

Grundreceptet för pajdeg innehåller:
3 dl vetemjöl
125 g kallt smör (Rönna flott)
3 msk kallt vatten

Glutenfri pajdeg alternativ 1:
2 dl mjölmix
1 dl mandelmjöl
ca 1-2 dl majsmjöl
125 g kallt Rönnaflott
1 msk kallt vatten

Glutenfri pajdeg alternativ 2:
3 dl havremjöl
125 g Rönnaflott
1-2 msk kallt vatten

Mjölmix är besvärligt tycker jag. Det är fluffigt och klent som pudersocker till konsistensen. Så när jag började med  2 dl mjölmix och 1 dl mandelmjöl och 1 msk vatten i analogi med grundreceptet blev degen alldeles för lös. Därför satte jag till majsmjöl som binder bättre. Låt sedan degen vila i frysen i 20 minuter innan den trycks ut i formen och sedan behöver den vila ytterligare minst 20 minuter innan den förgräddas ca 10 min i ugnen. Annars faller kanterna ned. Ett bättre alternativ är faktiskt att använda havremjöl eftersom det beter sig som vanligt vetemjöl. Vill man kan man också där för smakens skull blanda i andra mjölsorter, men det påverkar i så fall konsistensen.

Fyllningen består av:

ca 50-75 g svart trumpetsvamp
1 dl finhackad färsk basilika
1 liten påse riven västerbottensost
3 dl matlagningsgrädde
3 ägg
himalayasalt
svartpeppar

Inga kommentarer: