fredag 5 april 2024

Matintresse

 Man kunde tro att jag slutat laga mat och hitta på recept. Det har jag inte, men jag har kommit av mig med att lägga upp dem i bloggen. För att komma igång igen har jag fått en idé samband med att jag på Bokbörsen köpt ett fint exemplar av en kokbok från 1823. Den är författad av ett anonymt fruntimmer och enligt företalet bygger den på upplysningar från mamsell Margaretha Nylander som arbetade som kock i finare hushåll. Den finns inte digitaliserad sedan förut, så det kan ju passa bra nu.

I själva verket var Margaretha Nylander en fiktiv pseudonym för Margaretha Emerentia Nordström f. Zethelius (1782-1876). Hon var dotter till den välkände silversmeden Pehr Zethelius vars arbeten går för dyra pengar på auktionerna eftersom han anses vara en av de främsta i sitt hantverk under den gustavianska tiden. Hon var gift med en boktryckare som gav ut hennes kokbok i en första upplaga 1822. Den kom att tryckas i ständigt nya upplagor fram till 1902 då den sextonde och sista utkom. Mitt exemplar är den femte och uppdaterade upplagan av Handbok wid den nu brukliga Finare Matlagningen från 1823.

Författarinnan hade sett en lucka som hon ville fylla. Ingen ny kokbok hade getts ut sedan Kajsa Wargs (1703-1769) Hjelpreda för unga Fruentimber 1755, vars sista och fjärde upplaga kom 1765, och Carolina Weltzins (1754-1812) Ny kokbok. Eller anwisning till en myckenhet nu brukliga maträtters tillredelse; jemte ett bihang innehållande kunskaper om hwarjehanda hushållsrön 1804. Weltzin gav även ut fler hushålls- och kokböcker, bland annat en om hur man kunde använda potatis och en om brännvinsbränning. Om alla tre finns mer att läsa i Kvinnobiografiskt Lexikon online.

Tillbaka till idén. Kokboken innehåller intressanta recept som för den som vurmar för historisk matlagning så min avsikt är att i bloggen lägga in några i taget.  Eftersom många idag har litet svårt för äldre stavning i svenskan kommer jag även att översätta till vår tids svenska, med vår tids sätt stava, använda vårt tids sätt att ställa upp recept och vår tids måttenheter under originalreceptet. Jag kommer även att kommentera recepten och ge tips om var man kan få tag i litet mer ovanliga ingredienser. De allra flesta rätterna är faktiskt ätbara idag, även om vissa undantag finns.

Recepten är numrerade och ett register kommer att läggas in i marginalen. Kokboken är upplagd på ett sätt vi känner igen, uppdelad i förrätter, sopprätter, kötträtter, fiskrätter, buddingar (när b blev p vet jag inte), gröna rätter (dvs vegetariska), såser, därefter kakor, tårtor och bakelser, följt av krämer, konfektyrer, sylter, glass, och slutligen sallater. I ett bihang kommer viktiga tillägg. Recepten är till antalet drygt 500 så projektet kommer att ta tid.


Inga kommentarer: