söndag 14 september 2008

Bouillabaisse


Nej, jag tänker inte skriva ”enkel bouillabaisse” eller ”nästan en bouillabaisse”. Jag har svårt att tro att någon tror att jag lagar den i den ljumma medelhavskvällen, när maken och sonen trötta kommer hem från dagens fiske och bringar in den ena exotiska fisksorten efter den andra…

Hacka lök o fräs i olja, smör eller både och. Jag tog en stor lök till 5 personer. Om man vill kan man lägga till stjälkselleri eller andra grönsaker – jag har gjort det någon gång, men oftast inte. När löken är genomskinlig lägger man till rejält med smulad rosmarin och ett paket saffran. Häll över 2 l tomatjuice (ett utmärkt knep, som jag lärt mig från Hiram) och koka upp. Pressa i vitlök (5 klyftor, t.ex.). När soppan kokar lägger man i fisk i lagom stora bitar. Vi hittade gädda och lax i frysen och kompletterade med crabsticks. Skaldjur går också bra att ha i – tänk bara på att sådana inte får koka! När fisken hällts i stängde jag plattan och lät locket ligga på – det är viktigt att firren inte blir sönderkokt och trist. Soppan kan serveras med aïoli (finns färdig på burk eller tillverkas själv), men det är inte nödvändigt. Gott bröd är det däremot, och vitt vin sitter ju inte heller helt illa.

Det här är billig, god och snabb festmat. Vill man kan man be sin fiskhandlare att skära ihop fisk till en bouillabaisse – då får man den rätta blandningen. Men det fungerar som sagt nästan lika bra med vad man råkar få tag på.

Inga kommentarer: