söndag 7 december 2008

Pumpagratäng från Poslätten

För en massa år sedan köpte jag en kokbok med italiensk mat från olika regioner. Den har stått mig bi- Här är referensen: Reinhardt Hess & Sabine Sälzer, Det italienska köket. Typiska recept och kulinariska intryck från alla regioner, ICA Bokförlag 1991. Eftersom den inte längre finns att köpa tar jag mig friheten att presentera ett favoritrecept att äta om hösten när du får tag i pumpa. Himmelskt gott! Jag önskar att jag fotat alstret, men det gjorde jag inte.

Till 4-6 portioner
400 g skalad och tärnad pumpa
salt
2-3 msk vatten
100 g finmald mandel
50 g mjukt smör + litet till formen
6 ägg
100 g nyriven parmesanost
salt, vitpeppar

Koka pumpan och purea, låt svalna något. Sätt ugnen på 200°. Blanda hälften av mandeln och smöret med pumpapuréen. Vispa sönder äggen och rör dem blanka med hälften av parmesanosten. Tillsätt pumpapuréen matskedsvis och rör hela tiden. Smaka av med salt och peppar. Smörj en ugnssäker form och häll i blandningen. Strö över resten av mandeln och osten ovanpå samt klicka över resten av smöret. Här tog jag mig friheten att också strö mandelflarn och pinjenötter ovanpå, såg vackert ut och blev ännu godare. Låt stelna i ugn i ca 30 minuter. Äts som den är eller tillsammans med något tillbehör, vegetarianen kan ta till ugnsrostade betor, den köttätande kan ta savoykåldolmar från tidigare recept eller skivad stek.

Inga kommentarer: