söndag 7 december 2008

Stuvad spetskål med strimlad kyckling och svamp

Vad mer kan sägas än mumsemums? Vegetarianen kan äta kålstuvningen med stekt strimlad rotselleri. Allergikern kan byta ut mjölk/grädde mot sojabaserade motsvarigheter eller mot laktosfria beroende på allergityp, liksom veganen. Tar ca 30 min att få på bordet.

För 3-4 portioner
Ca 500 g strimlad kyckling (finns färdigförpackad för den som har bråttom)
ca 100 g skogschampinjon
En spetskål
50 g smör
60 g mjöl
3 dl eko-mellanmjök
2 dl vispgrädde
En pressad citron

Stek en förpackning färdigstrimlad kyckling i smör. Stek en handfull skivad skogschampinjon. Spetskålen strimlas och förvälls ca 10 min. Gör en redning på 50 g smör och 60 g mjöl med tillsatt kålkokvatten, låt den tjockna och tillsätt därefter uppvärmd mjölk och grädde - låt koka sakta under ständig omrörning 2-3 minuter så att mjölsmaken försvinner. Vispa försiktigt i citronsaften så att såsen inte skär sig, salta och peppra. Vänd ner spetskålen, kycklingstrimlorna och svampen, låt koka ca 5 min så att svamparomen hinner sprida sig. Smaka av med salt och vitpeppar en gång till. Servera, den som känner för det kan ha ris till så räcker röran längre.

2 kommentarer:

Christina sa...

Spetskål är en sån absurd grönsak. Jag måste prova det här bara därför...

Everydaybi sa...

Jag tycker den är något mildare och inte lika grov som vitkål.