söndag 7 december 2008

Savoykåldolmar

När jag tidigare i höst var i Bukarest åt jag små, vansinnigt goda kåldolmar som var kryddade med torkad dill. Detta recept har jag försökt återskapa när jag från Grönsakslådan från Årstiderna, prenumererar med en väninna och delar på den, fick Savoykål. Det är en snäll, mjäll kålsort ofta använd i sallader och framför allt så har den små blad.

1 savoykålhuvud

Fyllning:
500 g Lammfärs (går säkert lika bra med annan färs)
1 msk vetemjöl
1 mellanstor skalad, finriven potatis
2 ägg
1 liten lök, finhackad
2 msk vardera hackad dill och färsk persilja
salt och svartpeppar

Sås:
4 dl creme fraiche (ju fetare desto bättre)
2 msk färskhackad dragon
1 msk torkad dill
salta efter smak

Blanda ihop fyllningen. Förväll savoykålblad tills de är mjuka nog att göra dolmar av. Lägg fyllning på ett kålblad, vik ihop sidorna till ett slutet paket och stick en tandpetare igenom. Fortsätt med det tills det tar slut kålblad. Lägg dolmarna i en ugnssäker form och låt ugnssteka ca 20-25 min eller tills de är litet bruna ovanpå.

Värm upp creme fraiche utan att låta den koka, krydda.

Serveras till vilket tillbehör som helst som verkar tilltalande, jag har ätit både med potatismos och pumpagratäng. I båda fallen med litet riven råkost till.

Inga kommentarer: