onsdag 24 juli 2013

Slow cooked pulled pork med glutenfria majstortillas och kidneybönsalsa

Semestertid är en tid för matlagningsexperiment. Själva tiden att förbereda maten var avsevärt kortare än den timma jag la på att googla olika receptvarianter för att slutligen komponera något själv utifrån vad jag hade i kylskåpet. För en nybörjare som jag tog det väl ca 30 min innan allt var på bordet. Min utgångspunkt för karrétillagningen var min guddotters yttrande när hon bjöd på pulled pork: "hemligheten i smaken ligger i Dr Peppers".

Pulled pork
1 kg fläskkarré
3 dl Dr Peppers (fanns på Nelins i Uppsala, men finns säkert också på andra butiker, kan enligt de recept jag sett ersättas med antingen coca cola, Pepsi Cola max eller root beer).
0,5 dl whisky eller bourbon
1 dl vatten
0,5 dl barbecuesås av något slag, jag fuskade och tömde en som stod i kylen men det blir säkert godare om man gör egen
1 msk chipotle paste
1 msk Worcestershiresås
0,5 - 1 röd chilli
1 gul lök
2-3 klyftor vitlök
Salt, peppar

Majstortilla
ca 2 - 2,5 dl förkokat majsmjöl (hittade det på City Gross)
ca 1,5 - 2 dl vatten
ca 1 tsk salt

Bönsalsa
Ett paket förkokta kidneybönor (200 g räcker till 2 personer)
Tre mindre tomater
3 msk färsk koriander
En halv pressad färsk citron
1 klyfta vitlök
2 msk olivolja
1/4 röd chilli
salt, peppar

På morgonen:

Salta och peppra karrén runt om. Skiva grovt eller klyfta lök och vitlök, dela chillin i mindre bitar och lägg ner allt i slow cookern (slökokaren). Placera carrén ovanpå. Blanda ihop övriga ingredienser och häll över, sätt på locket och slökoka sedan karrén i 8 timmar. 

På kvällen:

Duka matbordet. Tillagningen på slutet tar ca 20 min på sin höjd.

Tag upp karrén ur slökokaren och strimla den fint med ett par gafflar (pulled, dvs dra med gaffeln genom biten). Lägg tillbaka i slökokaren och låt dra i såsen medan du gör resterande rätter.

Börja med att röra ihop majsdegen. Den ska bli fast, slät och inte klibba, men får absolut inte vara smulig i konsistensen. Blanda först ihop mjölet med den mindre mängden vatten och tillsätt vid behov mer vatten lite i taget. Låt vila under fuktig bakduk i en plastskål eller spänn gladpack över och lägg på en tallrik, så den inte förlorar fukten. 

Medan degen vilar sköljs kidneybönorna och låt dem rinna av i ett durkslag. Halvera tomarna och gräv ur kärnorna, tärna resten smått. Klipp ner koriandern. Blanda till dressingen och häll över salladen. Salta, peppra och rör om. Låt stå och dra.

Knåda ut majsdegen, arbeta in litet mer vatten om den verkar torr. Dela den i 8-10 lika stora bitar, som du sedan lägger tillbaka i degbunken fortfarande med skydd. Kavla ut bitarna en i taget till en lagom stor tortillarundel som kan vara 3-4 mm tjock. Jag la på plastfilm och kavlade sedan. Lyfte av tortillan och la den på en tallrik med plasten nedåt. Rev av en ny bit plast och kavlade nästa, lade sedan på samma vis plasten nedåt. Ovanpå la jag en fuktig bakduk som jag  lyfte undan för varje tortilla. När alla degbitarna kavlats ut stekte jag dem i stekpanna med olja. Den fuktiga bakduken fick då täcka den nygräddade tortillorna som ska vara gyllengula med bruna fläckar (dvs inte understekta och inte överstekta).

Ta upp karrénfnaset ur grytan med hjälp av en hålslev, smaka av med salt och peppar, om du tycker det behövs så rör sedan i litet mer barbeqsås eller ställ fram en flaska så får var och en krydda med det som den vill. Lägg en tortilla på tallriken, lägg på 2-3 msk pulled pork, lägg på ett lager salsa, rulla ihop och ät antingen med kniv och gaffel eller som man brukar göra med rullar (se dock till att noga försluta nedre ändan så inte fyllningen ramlar ut), Bon appetit!

Inga kommentarer: