torsdag 7 augusti 2008

Dinkelbröd med frukt och frön

När jag bakar bröd brukar jag mestadels bara mäta upp degspadet, mjöl häller jag i tills degen känns lagom hanterbar. Så detta recept som tillkom till följd av att det blev över fruktrester när jag gjort juice i min juicecentrifug har anvisningar av det slag min farmor skulle uppskattat, på pitebondska: "nalta bortihänna och nalta bortihänna".

Lös upp en kub färsk jäst i 0,5 l vatten som värms till fingervärme tillsammans med ett par msk olivolja och 1 msk salt.* I degbunken eller hushållsassistenten häll upp ca 0,5 kg dinkelmjöl, 2-3 dl grahamsmjöl och lika mycket vitt vetemjöl. Rör i degspadet.** Rör ner ca 1-1,5 dl mosad frukt (själv använde jag en blandning av mango och äpple), ett par msk solfrosfrön, ett par msk pumpafrön*** och ett par msk sesamfrön. Förmodligen är degen rätt kletig ännu, fortsätt att arbeta i mjöl tills den får en lagom fast konsistens. Låt jäsa minst 40 min i bunke till dubbel storlek. Knåda degen och gör långfrallor eller småfrallor, vilket som passar. Låt jäsa i minst 30 min till, pensla ägg eller vatten ovanpå, strö över flingsalt och några tsk sesamfrön. Gräddas nedtill i ugnen ca 30 min (stora bröd) och 10-15 min småfrallor, beroende på storleken.

*Om torrjäst används strös den i mjöl och fingervarmt vatten hälls ovanpå.
**dvs vattnet med den utrörda jästen/olivoljan
***Jag använde Voltaires - gudomliga ingredienser, litet dyra, men..., se länklista med rekommenderade matvaror

Inga kommentarer: