söndag 24 augusti 2008

Saffranspannkaka

På direkt uppmaning, här är mitt recept av saffranspannkaka som jag är mycket begiven på.

Koka 4 portioner risgrynsgröt.

Lös upp en förpackning saffran i ett par msk grädde eller mer (max 1 dl) beroende på hur fetträdd du är. Smaken av saffran blir nämligen starkare då eftersom fett binder smakämnena. Rör ner saffransgrädden i den kokta risgrynsgröten. Om du är saffransfantast kan det hända att du vill ha en tydligare smak, men pröva först denna mängd och öka på nästa gång du gör den med ett paket till.

Knäck i ett par ägg och rör om.

Blanda i ca 0,5 dl hackad mandel och riv dessutom i bittermandel. Det senare är inte brukligt på Gotland, men min uppfattning är att den blir godare och dessutom tycks Wallinarna ha bittermandel i sin saffranspannkaka. Jag har experimenterat för att komma nära deras version. Även här rekommenderar jag att du är litet återhållsam med bittermandeln första gången och sedan ökar mängden tills du tycker att det är lagom.

Rör ordentligt och häll upp i infettad ugnsfast form eller engångsaluminiumfolieform av lagom storlek. Själva saffranspannkakan ska inte vara för tunn, så se till att smeten bildar minst ett 2-3 cm tjockt lager. Om du vill snofsa till den ser det trevligt ut att strössla mandelspån över.

Hutt in i ugnen i ca 200° och låt grädda tills ytan är vackert gyllenbrun men absolut inte bränd.

Äts på Gotland med salmbärssylt och vispgrädde till, men har du inte salmbärssylt så kan jag rekommendera fikonsylt. Det använde jag sist och det blev urgott.

Inga kommentarer: