söndag 10 augusti 2008

Ägg och tomater the Chinese way

Detta är en vardaglig kinesisk grönsaks-och äggrätt, mild i smaken och passar därför de flesta:

Hetta upp rapsolja eller liknande olja utan mycket smak i en stekpanna eller wok. Knäck 3-4 ägg (till ca 2-3 personer, som sidorätt) i ett glas och vispa dem lätt till en smet med ett par pinnar eller en gaffel. Häll i en nypa salt och kanske en aning socker*. Skär 2-3 tomater i klyftor och dela klyftorna på mitten. Häll i äggsmeten i den varma oljan. När den börjar stelna, rör runt med en gaffel eller ett par pinnar så att du får en fastare form av äggröra - ägget kan gärna påminna mer om omelett"bitar".Häll därefter i tomatbitarna och låt dem steka med en kort stund på ganska hög värme. Jag brukar sen sprinkla över lite soja och röra runt det i röran samt strö över lite hackad vårlök. Gott till t ex stekta nudlar, men funkar även som ensamrätt.   
*i Kina äter man gärna tomater tillsammans med socker!

1 kommentar:

Christina sa...

Jag avskyr vanligtvis ägg (möjligtvis skriver jag ett blogginlägg om det någon gång, det är värt en längre kommentar) men den här rätten har en god vän gjort åt mig ett antal gånger, och här är ägget faktiskt ätbart. Så ätbart (läs gott) att jag ibland tänker tanken att jag borde laga tomater & ägg... ;-)