lördag 9 augusti 2008

Snabbt med bönor

Är du som jag, en som ständigt är i farten, snabbt blir hungrig och har lite tid för matlagning – då är bönor ett tips. Nu talar jag inte om blötläggning och långkok, även om det är att föredra. Jag talar om Zetas burkar med bönor av alla de slag. Mina vistelser i Italien och samboendet med en italienare har lärt mig att bönor är vardagsmat, en stapelvara i skafferiet. 

Jag följde ett recept på bönsallad med svarta bönor (finns på burken) och bytte ut ingredienser jag inte hade hemma. Detta är en sallad att servera till något annat du har i kylskåpet - en korv t ex (själv hade jag en jättegod snickarkorv från Norra Råda som jag stekte upp med lite färsk lök och skivad potatis).

Gul eller röd paprika
Gräslök
En chilifrukt (eller Sambal oelek)
Slätbladig persilja.

Finhacka allt utom bönorna. Blanda bönorna med de övriga ingredienserna och ett par matskedar olivolja, lite vinäger, salt och peppar. 

(Jag bytte ut paprika mot tomat, det gick lika bra och tog sambal oelek i stället för chili.)

Inga kommentarer: