fredag 8 augusti 2008

Nyttigare pajdeg

Att äta matpaj är gott men inte alltid nyttigt. Pejdeg brukar oftast innehålla sin beskärda del margarin. Nu finns ett gott och nyttigt alternativ. Olivolja ersätter margarinet och t.o.m. vetemjölet kan uteslutas i utbyte mot dinkelmjöl.

Receptet har jag hittat på www.recepten.se
Tryck på inläggets titel så kommer du till originalsidan

Tid: 25 min varav 15 i ugnen
1 paj, ca 4-5 portioner

Du behöver:
1 ½ dl grahamsmjöl (eller fullkorn dinkelmjöl)
1 ½ dl vetemjöl (eller siktat dinkelmjöl)
½ tsk salt
3/4 dl olivolja
½ dl vatten

Gör så här:
Blanda grahamsmjöl, vetemjöl och salt i en bunke. Rör ihop med olivoljan. Tillsätt sist vattnet och rör tills det blir en som deg, aningen smulig men ändå så att den hänger ihop när man trycker ut den.
Tryck ut degen i en pajform ca 25 cm i diameter. Förgrädda skalet i mitten av ugnen i 175 grader i ca 15 minuter.

Mitt eget tips till fyllning är kokt och avrunnen bladspenat, tärnad fetaost och äggstanning. Krydda med lök, färsk chilli, paprika och kryddor efter eget behag.

1 kommentar:

Everydaybi sa...

Jättebra, då kan jag helt enkelt öppna bloggen när jag gör pajdeg nästa gång och följa ditt recept. Ser mycket nyttigt ut.