lördag 7 mars 2009

Blomkålsoppa med strimlad paprika

Det här är inte så konstigt som det låter, utan smakar utmärkt. Eftersom min gamla magkatarr spökat en tid nu har jag fått äta "snäll" mat, inte för fiberrikt. Ett tag var det faktiskt så att jag fick nöja mig med flytande näringstillskott och sådant däringa bantningspulver blandat med Solhavre som smakar jordgubbe (ish)! Nu är jag på bättringsvägen och kan äta viss lagad mat igen. Grönsaker ramlar in hela tiden i mitt kylskåp från Årstiderna, så det blir gärna soppor av skilda slag.



Videon ovan var ett misstag. Jag trodde jag hade mobilkameran inställd på stillbild men tydligen inte. Men så fick det bli. Smörgåsarna med kastanjehonungsringlad mascarpone med krasse överst upptar en oproportionerligt stor andel av bilden dessutom. Skålen med soppa tog ca 20 minuter att åstadkomma. Det här behöver du och så här gör du:

Tag ett eller ett halvt blomkålshuvud, beroende på blomkålens storlek och på hur många portioner du vill åstadkomma. Dela den i mindre buketter.

Häll i vatten så att det täcker blomkålen nätt och jämnt.

Droppa i någon msk grönsaks- eller kycklingfond och om du känner för det ett limeblad.

Salta, vitpeppra.

Låt koka ca 10 minuter eller tills blomkålen mjuknat ordentligt.

Under tiden skivar du en hel eller halv spetspaprika.

Häll av litet vatten i en skål så det inte skvätter över hela köket när du purear blomkålen. Häll tillbaka vattnet över den.

Tag en tetra extra krämig kokosmjölk och pröva dig fram efter hur stark kokossmak du vill ha. Till 2-3 portioner använde jag 2,5 dl.

Lägg i paprikan och låt koka ett par minuter, men inte för länge så att den blir sladdring.

Servera och låt smaka.

Inga kommentarer: