söndag 29 mars 2009

Morotsfocaccia


I LagaLätt nr 1 - 09 fanns det här brödreceptet som jag ikväll prövar på, men utan att baka det helt efter recept förstås...

Här är grundreceptet:

1/2 pkt jäst
5 dl vatten
1 msk honung
1 dl solroskärnor
1/2 msk salt
2 rivna morötter
13-14 dl dinkelsikt
1/2 dl frömix att strö över
Flingsalt

I min version la jag till, guess what, veckans blandade fruktmos - hållbarhet är mottot! Glömde åter att minska på vattenmängden något. Hade inte tillräckligt med vare sig dinkel eller vetemjöl men räddade situationen med 2 dl vetekli och ca 2 dl bovetemjöl. Degen ska bli litet lös i första vändan, min var mycket lös! Men så jäste den desto mer energiskt. Jag löste upp jästen i fingervarmt vatten och hällde detta över morötter och fruktmos. La till honungen, saltet och solroskärnorna, rörde om. Avslutade med att blanda i mjöl och vetekli.

Degen fick jäsa i 40 min, sedan knådade jag i mer bovetemjöl tills den blev hanterbar. Stjälpte upp i långpanna och pressade ut den ordentligt så att den täckte hela utrymmet. Lät jäsa drygt 30 min igen. Sedan avvek jag från receptet genom att med fingret göra hål i ytan, ringla på litet rapsolja och litet olivolja, strö över frömixen och sedan flingsaltet oppanpå.

Inga kommentarer: