lördag 28 mars 2009

Gratinerade pilgrimsmusslor a la Everydaybi


Ibland spontanhandlar jag när jag är hungrig. Det leder ofta till att jag måste improvisera recept därför att de ingredienser som ska till inte finns hemma. Idag följde färska pilgrimsmusslor med hem. Jag googlade efter recept på Coquilles Saint Jaques för att ta rätt på hur man lagar gratinerade sådana. Upptäckte förstås att de skulle kokas i vitt vin vilket jag inte hade. Då vidtog ett matlagningsäventyr!

Inhandla 5-6 pilgrimsmusslor.

Koka upp 2 dl vatten, häll i 0,5 dl sherry,2 limeblad, pressa i ca 1-2 msk färsk citron och en halv fiskbuljongtärning.

Lägg i pilgrimsmusslorna och låt sjuda i ca 5 minuter. Ställ åt sidan. Och - behåll buljongen och gör sås av det till någon fiskrätt dagen efter. Läckert!

Tag 2-3 ostronskivlingar och skär i mindre bitar, småhacka en schalottenlök, fräs ihop i smör. Tillsätt 2 msk grädde och koka in. Salta, peppra.

Om du inte har pilgrimsmussleskal (jag hade innan jag flyttade men har inte sett till dem sedan dess) använd en liten ugnsfastform eller muffinsformar. Fiska upp musslorna och blanda med svamp- och lökröran samt sätt i formen. Klipp litet färsk timjan över. Strö på redigt med riven lagrad ost och låt gratinera i ugn under grillelement tills osten smält och fått vacker guldbrun färg. Jag använde en engelsk hårdost som är orange till färgen, vilket gör att det ser piggt ut.

Jag var litet lat och ugnsstekte pommes sticks att äta till och åt därtill machesallat.

Bon Appétit!

1 kommentar:

Christina sa...

Oj vad gott det ser ut... underbara foton!! Jag tror inte ens jag har ätit pilgrimsmusslor någon gång. Mmm.