torsdag 5 mars 2009

Irish Stew



Den ser lite menlös ut men är väldigt god. Grådaskigheten kommer sig delvis av avsaknaden av morötter, som alla vill ha i sin Irish Stew nuförtiden, men egentligen ska den inte innehålla morot. Däremot ska den definitivt innehålla vitkål, vilket folk tycks glömma bort -- det är väl inte lika poppis som morot.

Jag får dock erkänna att jag gick mot traditionen när jag smusslade i en palsternacka och en persiljerot, och så använde jag inte lamm heller, utan blandfärs. Inte enligt reglerna, men gott att äta en vinterdag!

Ingredienser:

500g blandfärs (eller 500g grytbiar av lamm)
1 lök
4 stora potatisar
1 litet vitkålshuvud, ca 15cm i diameter
(1 palsternacka)
(1 persiljerot)
salt
peppar
lagerblad
1/2 buljongtärning

Hacka och stek löken i olja. Lägg i köttfärsen och bryn den, och sedan potatis och palsternacka i bitar eller skivor. Därefter rotpersiljan. Salta och peppra och häll på en halv liter vatten. När vattnet börjar sjuda, lägg i buljongtärningen och lagerblad (ett räcker, men ta gärna efter smak).

Man kan mosa grönsakerna lite för servering om man vill, men jag gjorde det inte.

Ät och njut!

2 kommentarer:

Everydaybi sa...

Vilken utmärkt idé. Årstiderna skickar massor med kål av skilda slag så här års och min repertoar av vad man gör med kål är tämligen begränsad.

Christina sa...

Ja, jag får kål från Ekolådan... Och därifrån kom också palsternackan och persiljeroten, haha. Det otroliga med det här receptet var att till och med Sebastian gillade det, och han brukar slå bakut så fort det är en grönsak i sikte. Men han åt snällt upp vitkålen och erkände till och med att det var gott.