fredag 6 mars 2009

Sallad med quinoa, chèvre och rödbetor


Detta var lite av ett äventyr för mig då jag aldrig hade kokat vare sig quinoa eller rödbetor förut, men gott blev det!

Quinoa är lite speciellt att laga till (enligt Wikipedia) eftersom det innehåller saponin, som smakar bittert. Därför måste man skölja quinoagrynen noga före kokning, om de inte är försköljda -- jag misstänkte att mina, som var av märket Kung Markatta, inte var försköljda, så jag sköljde som en tok. Sedan kokade jag quinoan ungefär som ris, d.v.s. dubbla mängden vatten. Jag hade inget salt i och det var helt okej utan, men jag undrar ändå om det inte är godare med salt.

Rödbetorna kokade jag rätt länge och stack i en kniv för att se när de var färdiga. Sedan "gned" jag av skalet. Rödbetor är fascinerande att handskas med eftersom de "blöder" om man t.ex. sticker i en gaffel. Jättekul! (Där ser man hur barnslig jag är...)

Ingredienserna i denna sallad var alltså:

Bataviasallat, lagom många blad
tomat i tärningar
rödlök, mycket finhackad
rödbetor i tärningar
chèvre i tärningar
quinoa, varm direkt från kastrullen

dressing bestående av:

vitvinsvinäger
några droppar balsamvinäger
lite honung
ganska mycket olivolja
salt
peppar

Lägg upp allting snyggt på tallriken/-arna, droppa på dressing frikostigt och servera!

Inga kommentarer: