söndag 29 mars 2009

Bovetelimpa med frukt och frön

Grundreceptet hittade jag i Buffé nr 2 -09, men som det brukar bli hade jag inte riktigt alla ingredienser och dessutom andra som de inte tänkt sig. Brödet så snabbt att baka att man kan svänga ihop det också en vardagkväll och ändå ha tid över för annat. Det ska nämligen inte jäsa och inte knådas.

Mycket går att byta ut mot annat eller hoppa över. I originalreceptet skulle det också vara med 1 dl linfrön, 1 dl torkade aprikoser och 4,5 dl naturell yoghurt. Det jag i stället har använt är blandat fruktmos som blivit över efter juicetillverkning under veckan, enligt principen waste not, want not. Jag växlar mellan apelsin, äpple och päron så det det blir en god mix. Första gången ersatte jag dessutom aprikoserna med torkade körsbär, vilket var minst lika gott. Men - den gången minskade jag inte på yoghurtmängden så brödet blev ganska kladdigt om än gott.

Här är min variant som den senast såg ut. Den är säkert är lika god som originalet och går lika snabbt att baka:

4 dl dinkel- eller vetemjöl
1 dl bovetemjöl
2 dl blandade gryn
1 dl solrosfrön (naturella)
1 dl pumpakärnor (naturella)
2 tsk bikarbonat
2 tsk havssalt (eller vanligt, mitt kommer från Döda Havet)
2 dl blandat fruktmos eller om det inte finns tar du 1 skivat äpple och 1 dl torkade aprikoser.
1/2 flytande honung
4 dl filmjölk eller yoghurt med fruktmos, annars 4,5 dl.

Ugnsvärme 175° vanlig ugn, 150° varmluft. Blanda mjöl, gryn, salt och frön tillsammans med bikarbonat, rör om ordentligt. Tillsätt frukten, honungen och filmjölken. Häll smeten i en smord, mjölad brödform. Ursprungsreceptet föreslår att man toppar med frön, men de trillar bara av så det är bättre med sesamfrön som sitter kvar. Grädda ca 60 min på nedersta falsen. När brödet är ute ur ugnen låt det vila en stund innan du stjälper upp det så att det lossnar lätt från formen.

1 kommentar:

Christina sa...

Jag behöver göra mig av med torkade aprikoser, så varför inte prova! Men jag kanske gör det till ett surdegsbröd i stället, jag är ju besatt av det just nu...