onsdag 1 maj 2024

BBQ-rulle på älgfärs

 Eftersom jag sett att mitt färsrullekoncept börjat sprida sig även i lunchrestaurangsvängen kände jag mig inspirerad att utveckla det vidare. Dessutom är en färsrulle perfekt som snabb vardagsmat. Den kan ta så litet som 10 minuter att förbereda beroende på vilken fyllning man väljer att göra. Ikväll ser receptet ut som följer. 

600 g älgfärs

(1 ägg, ev, beror på hur fet färs du använder)

(2 msk ströbröd om du använder ägg)

2-3 msk Barbecuesås

Rökt paprika eller chipotlepulver

Lökpulver

Vitlökssalt

Timjan

Rökt skinka, Pärssons tunna skivor

Ett halvt paket fetaost


Lägg ett ark bakplåtspapper på en stor skärbräda eller ett bakbord och lägg färsen ovanpå. Lägg över en lika stor bit plastfilm. Klappa ut färsen med händerna till en fyrkant, kavla sedan ut färsen i en rektangel så den nästan täcker bakplåtspappret (undvik att täcka 4-5 cm av sidorna så blir den lagom tunn). 

Smeta ut barbecuesås över ytan,  strö över tunt litet rökt paprika (eller chipotlepulver om du vill ha en mera het rätt), lökpulver, vitlökssalt och timjan. Se nedan.


På ena halvan lägg på tunna skivor rökt skinka och på den andra tunt skivad fetaost. Börja rulla från ena kortsidan på samma sätt som du skulle göra med en rulltårta. Använd bakplåtspappret att rulla den med. Eftersom osten kan trilla ur valde jag att rulla från ostens håll och inte skinkans.



När du rullat hela färsflaket lägger du ner den i en rektangulär bakform och ugnsbakar i 175 grader i 30--40 minuter. Se efter om den verkar genomstekt.


Inga kommentarer: